• Probeer nu Aikido bij Aikido Beljaars
  • Twee gratis proeflessen

Lessen Aikido voor senioren

Aikido leert personen zelfverweer,  zelfdiscipline, zelfvertrouwen en zelfredzaamheid. Het omgaan met anderen in een atmosfeer vol plezier en respect voor elkaar. Bij Aikido trainingen wordt iedereen geleerd het volledig potentieel te benutten. Belangrijker nog, het is veel plezier!

Hierdoor verbeteren personen hun prestaties in al hun activiteiten. En ook belangrijk ze leren de voordelen van het hebben van een positieve houdingen zoals respect, altijd hun best te doen, hoge concentratie, zelfdiscipline en de mogelijkheid om de ademhaling en geest tot rust te brengen.

Bij Aikido zijn er geen wedstrijden, we spreken dan ook niet van een tegenstander maar van een trainingspartner. Om beurten train je de oefening en zo werk je dus samen. In het Aikido gebruik je de kracht en snelheid van je partner tegen zichzelf. Daarvoor is het nodig dat hij/zij ‘goed’ en zo ‘echt’ mogelijk aanvalt! Dat lijkt een beetje raar: je wilt leren je verdedigen, maar je leert ook aanvallen! Hierdoor leer je als verdediger wat er op je af kan komen en hoe je hierop kan anticiperen door erin mee te gaan.

Valbreken

Er wordt veel aandacht besteed aan veiligheid o.a. door te leren rollen en valbreken (meer dan bij andere krijgskunsten). Ook volwassenen hebben soms nogal “wilde” ideeën over aanvallen én verdedigen (met name ontleend van de T.V. en internet: trappen, stoten, trekken, sleuren, etc.;  soms ook de aard van het beestje). Maar anderen hebben dat juist weer niet, zijn (te) voorzichtig, lief of ingehouden. Bij Aikido leert iedereen zijn energie gericht te gebruiken door middel van bepaalde vormen (oefeningen/technieken). Eén van de principes van Aikido is dat je ernaar streeft je partner heel te laten, dus passen we weinig trappen of stoten toe, wel leren we je hoe je hiertegen kunt verdedigen. Klemmen worden ingezet om de ander te immobiliseren en te controleren, niet om pijn te doen. Daarnaast wordt ook gewerkt aan de souplesse, alertheid en dynamiek.

Kortom, Aikido vraagt nogal wat geduld, concentratie, zelfbeheersing en samenspel, doorzettingsvermogen, mededogen (voor je partner). Toch is Aikido niet ‘soft’, het betekent samen hard werken/ oefenen, accepteren dat schijnbaar makkelijke bewegingen moeilijk kunnen zijn en je realiseren dat je soms verkeerd valt, of dat een klem net iets te hard aangezet kan worden. We doen daarom veel voorbereidende oefeningen met allerlei vormen en technieken. Regelmatig op de grond: rollen, valbreken, zitten, grondings-oefeningen (aandacht naar benen, voeten en grond).  Diverse soorten stappen, leren bewegen: lopen, wegdraaien, inkomen; steeds vanuit een goed contact met de grond, vloeiend en stevig, en bewegen vanuit je lichaamscentrum (‘hara’, ‘tanden’).

Technieken

En dan zijn er allerhande technieken, het doseren van je kracht (ademkracht – 'kokyo' – in plaats van brute kracht) meegaan in een beweging, zorgen voor je eigen veiligheid en die van een ander. Uiteraard ook los-maakoefeningen/ stretchen (verbazingwekkend hoeveel personen stijf zijn en dit op alle leeftijden ) en ademhalingsoefeningen voor de controle en rust.

Probeer en leer hoe leuk Aikido is.

Aikido is een zelfverdedigingssport die je in staat stelt om verweer te bieden aan een of meerdere tegenstanders (geen wedstrijden).
De verdediging bestaat uit worpen en klemmen, ook wordt er geoefend met wapens zoals: tanto, jo en boken (resp. mes, houten staf en zwaard).

Wil je kennismaken met aikido bij Sportschool Beljaars? Wij bieden je geheel vrijblijvend twee proeflessen aan zodat je zelf kunt vaststellen hoe leuk Aikido is. De proeflessen voor volwassenen (vanaf 16 jr) worden gegeven op de dinsdagen.

Meld je aan nu aan via onderstaande button.